06 51 925 405 / 06 280 820 17 info@optimahealth.nl

Afvallen is niet gemakkelijk. Toch lukt het veel mensen in eerste instantie wel om de overtollige kilo’s grotendeels kwijt te raken. Blijvend gewichtsverlies blijkt echter des te moeilijker. Uit onderzoek blijkt namelijk dat slechts 15% van de mensen die tien of meer kilo zijn kwijtgeraakt, nog steeds op hetzelfde gewicht zitten na een jaar tijd. 85% is weer aangekomen tot het oude gewicht of weegt in sommige gevallen zelfs zwaarder. Veel mensen kampen met het zogenaamde jojo-effect .Er zijn gelukkig ook  veel verschillende manieren om blijvend gewicht te verliezen. Wij zetten een aantal tips voor blijvend gewichtsverlies op een rijtje.

Begin iedere week met het maken van een weekmenu

De grootste fout die je kunt maken is door af te zien van een weekmenu en iedere dag simpelweg te bedenken wat je gaat eten. Als je dit doet, is de kans veel groter dat je voor ongezondere maaltijden kiest. Er is immers geen houvast. Hierdoor zit je alweer heel snel aan je oude voedingspatroon gebonden. En er was natuurlijk een reden waarom je met dat voedingspatroon zoveel kilo was aangekomen.

Kan je de verleiding in de supermarkt vaak niet weerstaan en kom je regelmatig thuis met verkeerde voeding en lekkernijen? Shop dan bij de online supermarkt. Zo weet je zeker dat je enkel koopt wat echt nodig is en is de vraag: ‘wat eten vanavond bij Butlon.com?’ niet meer aan de orde.

Wees niet te negatief

Heb je je een keer een weekje laten gaan? En stond de gehele week in het teken van lekker eten en snoepen? Online eten bestellen Butlon.com de ene dag en eten bestellen amsterdam de andere dag. Dan was de weegschaal waarschijnlijk niet zo lief voor je. De kans is zelfs groot dat deze een gewichtstoename van 3 of meer kilo laat zien. Bedenk echter goed dat dit voornamelijk vocht zal zijn. Het is bijna onmogelijk om zoveel vet in een week tijd aan te komen. Verlies daarom niet de hoop en denk zeker niet dat al dat harde werk van de afgelopen maanden tijd nu teniet is gedaan. Pak je oude gezonde voedingspatroon gewoon weer op en je ziet de kilo’s er razendsnel afvliegen.

Pas op met drinken

Let niet alleen op met je voeding, maar pas ook op met drinken. Veel mensen beseffen niet hoeveel suikers er ook in gewone dranken kunnen zitten. En dan laten we alcoholhoudende dranken nog even buiten beschouwing. Let daarom niet alleen op je voeding om vervolgens wel alles te drinken, want de kans is groot dat je dan alsnog aan zult komen. Kies daarom voornamelijk voor water en (groene) thee om het lichaam van voldoende ‘caloriearme’ vocht te voorzien. Neem maximaal één glas frisdrank per dag. Dat is niet alleen goed voor je gewicht, maar ook voor de tanden.

Meer bewegen

Naast een blijvend aangepast voedingspatroon is het ook belangrijk om goed te blijven bewegen. Eventueel ook op dagen waarop je minder gezond eet. Een keer eten bezorgen enschede kiezen moet bijvoorbeeld gewoon kunnen, maar probeer dit wel te composeren  met extra beweging. Probeer in elk geval minimaal een half uur per dag te bewegen. Dit kan zowel sporten als gewoon een wandeling of traplopen zijn.